Uke 16

Diesel bedre enn elbil for miljøet?

Den 31.mars publiserer Teknisk Ukeblad på sin nettportal at dieselbiler ikke nødvendigvis er så skadelig på miljøet som man tidligere har antatt. Det snakkes i denne sammenhengen utelukkende om utslippet av CO2. ADAC, som den tyske ekvivalenten til NAF her i Norge, har utført en undersøkelse for å se nærmere på de reelle utslippene av CO2 fra biler med ulikt drivstoffbehov. Baktanken med undersøkelsen var at flere og flere bytter til elbil som er nullutslipp, men i realiteten er det bare nullutslipp hvis strømmen kommer fra fornybar energi. I Tyskland, der testen er utført, kommer strømmen fra en blanding av alt fra fornybar energi til skitten kullkraft, så hvis man tar i betraktning hvor elkraften kommer fra så blir utslippet ganske annerledes. 

Undersøkelsen delte bilparken inn i tre klasser, småbiler, kompaktbiler og store personbiler. Bilene ble testet i en «livsløpanalyse» der hver bil ble tildelt all tilhørende CO2 fra produksjon av hver minste bildel, til bilen er ute å kjører i trafikken.

Produksjonen av en elbil er ikke akkurat miljøvennlig i noen henseende og når det gjelder kun CO2 utslippet, er dette vesentlig høyere enn for hybrider, dieselbiler og bensinbiler. Dette utslippet må elbilen "ta igjen" når den kommer ut på veien for at den skal være et miljøvennlig alternativ. Av den grunn bestod undersøkelsen i å teste hvor mange kilometer en elbil måtte kjøre før den totalt hadde avgitt tilsvarende mengde CO2 som hybrid, bensin- og dieselbilene.

Figur 1. Viser hvor langt elbiler må kjøre før de har sluppet ut tilsvarende mengde CO2 som biler med annet drivstoff. Kilde: tu.no

Som det fremkommer fra figur 1 så måtte elbilen kjøre litt over 100 000 før den har sluppet ut tilsvarende mengde CO2 som for klassene småbiler og kompaktbiler. Det vil si at etter ca 100 000 kilometer på veien så var elbilen det beste alternativet med tanke på miljøet(CO2).

I klassen for store personbiler ble CO2 -vinneren, som det fremkommer av figur 1, dieselbiler. En typisk bil i denne klassen er VW Passat og Ford Mondeo, dvs vanlige familiebiler. Klassen inkluderer også elbiler i størrelsen Tesla Model S. I testen for denne klassen måtte elbilen kjøre hele 580 000 kilometer før den oppnådde samme kumulative utslipp. Det er mye med tanke på at biler i Norge ruller i gjennomsnitt 225 000 kilometer før de vrakes. Ekstra ille blir det kanskje for elbilen når man tar i betraktning av Norge har en av Europas eldste bilparker. Er dette da et miljøvennlig alternativ? Kan man kjøpe en Tesla for miljøets skyld?

 

Det skal sies at dieselbiler alltid har vært kjent for å være CO2 gjerrige. Her er det som kjent NOx og svevestøvet som har vært det store problemet.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar